در روانشناسی هیجانها معمولاً به احساسها و واکنشهای عاطفی اشاره دارند، هر هیجان از سه مؤلفه اساسی برخورد است: 1- مؤلفه شناختی، افکار، باورها و انتظارهایی که نوع و شدت پاسخ هیجانی را تعیین میکنند. آن چه برای یک فرد فوق العاده لذت بخش است، ممکن است برای دیگری کسل کننده یا آزارنده باشد. 2 – مؤلفه فیزیولوژیکی که شامل تغییرات جسمی در بدن است.
ADHD اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود . علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد.
بدون شک يکي از مباحث اصلي و بنيادي علم روانشناسي ويژگيهاي شخصيتي مي باشد .ازآنجايي که اين ويژگيها زيربناي نظام رفتاري افراد را تشکيل مي دهند ،پرداختن به اين مقوله مي تواند جنبه هاي خاصي از عملکرد افراد را در زمينه هاي مختلف روشن سازد. ازمصاديق بارز اين موضوع، تأثير ويژگيهاي شخصيتي افراد بر سلامت روان آنان مي باشد. افراد شاغل در صورتي که بتوانند با توجه به ويژگيهاي شخصيتي خويش شغلي را انتخاب کنند ،مي توانند با استقامت و بردباري و بدون تحمل فشار رواني زياد به کار بپردازند و مثمرثمرباشند. نيروي انساني در صورتي مي تواند کار مفيد و مؤثرداشته باشد که داراي انگيزه مناسب، روحيه مناسب و رضايت و تعهد بالايي باشد.
مدرسه نهادي اجتماعي است و نمايانگر فرهنگي است كه به كودك طرز فكر و جهان بيني خاصي را منتقل مي كند. در جوامع صنعتي كودكان بين پنج تا هفت سالگي مدرسه را آغاز مي كنند. مدرسه نظام اجتماعي كوچكي است كه كودكان در آن قواعد اخلاقي، عرف اجتماعي، نگرشها و شيو ههاي برقراري ارتباط با ديگران و نيز مهارتهاي تحصيلي را مي آموزند . متأسفانه مهارتهاي اجتماعي به عنوان جزئي از دروس مدرس هاي هميشه مورد بي توجهي قرار گرفته است و فقط زماني به اين مهم توجه مي شود كه دانش آموزان از خود رفتاري نامناسب، مغاير با آنچه مورد نظر اوليا مي باشد، نشان دهند.
وجود يك جامعه سالم از نظر بهداشت روان، وابسته به سلامت اجزا کوچکتر آن جامعه مانند مجامع، گروهها و خانوادههای موجود در آن جامعه است وجود خانوادههای سالم ودارای سلامت روان ميتواند تاثير بسزايي در سلامت روانی موجود و ايجاد بهداشت روانی در آن جامعه داشته باشد، زيرا نهاد خانواده به خودی خود يک جامعه کوچک است و هر گونه تغيير مثبت يا منفی در آن، در جامعه بزرگ انسانها تاثير مستقيم و موثر دارد و ثبات و بیثباتی خانواده بطور مستقيم بر ثبات يا بیثباتی جامعه تاثير دارد.
هدف این تحقیق بررسی و مقایسه میزان اختلال در بین دختران عادی بوده و به منظور بررسی این موضوع سه فرضیه طرح شد که به این قرار می باشد. در میزان شیوع افسردگی در بین دختران بی سرپرست و دختران عادی تفاوت وجود دارد. بین سرپرستی یا عدم سرپرستی والدین در بروز پدیده ی افسردگی بین دختران بی سرپرست و عادی رابطه وجود دارد. بین نگهداری دختران بی سرپرست در مراکز بهزیستی و شیوع افسردگی رابطه وجود دارد.
بسيارى از روانشناسان تربيتى و مربيان آموزشى اعتقاد دارند که موقعيت يادگيرى بايد چنان سازماندهى شود که هر شاگرد بر اساس توانايىهاى خود به فعاليت و يادگيرى بپردازد. براى نيل به چنين هدفي، روشهاى آموزش انفرادي، روشهاى بسيار مناسبى هستند؛ زيرا در اين نوع از روشها، شاگردان بر حسب توانايىشان پيش مىروند و معلم نيز وقت کمترى صرف تدريس و زمان بيشترى صرف رسيدگى به فرد فرد شاگردان می کند. البته اولين و اساسىترين گام در راه تحقق چنين هدفى پذيرفتن مفهوم شاگرد محوري در طراحى و آموزش است.
علم اقتصاد به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی که نحوه انتخاب و مبادله توسط افراد و پیامدهای اقتصادی کلان این تصمیمها را در سطح جامعه مورد مطالعه قرار میدهد، همواره از سوی روانشناسان متهم به نادیده گرفتن شواهد و واقعیتها مربوط به رفتار انسانها بوده است. علم اقتصاد با پایهریزی مبانی خرد رفتاری و شکلدهی منظومهای از نظریات براساس این فروض، مدعی سازگاری با این رشته علمی است.
هوارد گاردنر با گفتن اینکه تعاریف ارائه شده از هوش تنگ نظرانه و محدود است، باور رایج اتخاذ شده در مورد هوش را به چالش کشید. از این رو در کتاب چهارچوب های ذهن وجود هفت نوع هوش را مطرح کرد. نظریه هوش چندگانه با تمرکز بر طیف وسیعی از توانایی ها دارای کاربردهای گسترده ای برای آموزشهای خاص است.